«عصر جدید» چگونه دل مخاطبان را بُرد؟-راهبرد معاصر

«عصر جدید» چگونه دل مخاطبان را بُرد؟

نشست علمی‌ بررسی دلایل موفقیت مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. «عصر جدید» چگونه دل مخاطبان را بُرد؟
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۵۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشست علمی‌ بررسی مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قائم‌مقام شبکه سه، گیویان استاد دانشگاه و کارشناس تلویزیون، احسان علیخانی و جمعی از برنامه‌سازان و پژوهشگران سازمان در مرکز تحقیقات برگزار شد.

 

در این نشست، سیدعلی موسوی مدیرکل سنجش مرکز تحقیقات سازمان با ارائه گزارش کامل نظرسنجی این مرکز، به رضایت ۹۴ درصدی مخاطبان از این برنامه اشاره و تأکید کرد که بیش از ۶۵ درصد مردم در سراسر کشور پای این برنامه نشسته‌اند.

 

وی افزود: از این تعداد، زنان با آمار ۶۷.۵ درصد و مردان با آمار ۶۲.۹ درصد بیننده مسابقه عصر جدید بوده‌اند. همچنین در میان گروه‌های سنی مختلف نوجوانان با ۸۴.۹ درصد بیش‌تر از سایر گروه‌های سنی بیننده «عصر جدید» بوده‌اند.

سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به میزان بالای درصد بینندگان مسابقه «عصر جدید» مهم‌ترین هدف این مسابقه را کشف و معرفی استعدا‌های ناشناخته و علاقه‌مندی اکثر مخاطبان به این برنامه را دلیلی بر توفیق آن دانست.

 

وی با اشاره به تقویت مشارکت ملی در این برنامه گفت: رضایت ۹۴ درصدی از این برنامه، جمع سلایق و عقاید متنوع اجتماعی را نشان داد و به برنامه‌سازان یادآوری کرد که نگاه فراطبقاتی به مخاطبان اهمیت زیادی دارد. با این‌حال طبقه متوسط بیش‌ترین مخاطب این برنامه بودند.

 


عاملی نوآوری اجتماعی را دومین عامل توفیق این برنامه دانست و تأکید کرد: این برنامه دریچه‌ای برای نشان دادن خلاقیت و استعداد‌های دیده نشده بود.

 

وی ادامه داد: سازگاری اجتماعی سبب خلق اثر می‌شود و «عصر جدید» با وجود تفاوت سلایق شرکت‌کنندگان، توانست به نوعی صمیمیت اجتماعی برسد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به گنجاندن محتوا و مفاهیم عالی انسانی مانند از خودگذشتکی، دیگرخواهی، خودباوری و توانایی فردی و جمعی در این برنامه تصریح کرد: ما شاهد رفتار‌های واقعی انسان‌ها و دورشدن از رفتار‌های تصنعی بودیم و این برنامه نویدبخش ظهور برنامه‌سازانی توانمند در رسانه ملی خواهد بود.

 

عبدالله گیویان استاد دانشگاه و کارشناس تلویزیون هم با اشاره به دلایل قابل قبول و موفقیت‌آمیز این برنامه گفت: «عصرجدید» اقتباس از گونه‌ای خاص است که تا اندازه‌ای بومی‌ شد و به دلیل برتری‌های فنی از جمله نور، صحنه و دوربین در جایگاه بالاتری از استاندارد‌های رایج تلویزیون قرار گرفت.

 

وی افزود: این اقتباس در دیگر کشور‌ها هم رخ داده و بعضی بهتر از ما و برخی ضعیف‌تر از ما به این گونه سرگرمی‌ پرداخته­‌ا‌ند.

 

گیویان با طرح این سؤال که چرا این اقتباس فقط در گونه سرگرمی رخ داده است، ابراز امیدواری کرد که شاهد این اقتباس‌ها در بخش‌های دیگر تلویزیون از جمله بخش‌های خبری نیز باشیم.

 

در پایان این نشست حاضران با طرح سؤالاتی دیدگاه کارشناسان نشست را نقد و بررسی کردند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار